Öresundskraft (ÖKAB) förser 125 000 invånare i regionen Ängelholm-Helsingborg med elektricitet, fjärrvärme och bredband enligt den framsynta principen: kostnadseffektiv och miljövänlig samhällsnytta med hjälp av bästa tillgängliga teknik.
Ett mäktigt exempel på detta är kraftvärmeverket Filborna, som omvandlar invånarnas utsorterade avfall till fjärrvärme och elektricitet. Det är ett gigantiskt kretslopp: Varje dag anländer cirka 50 sopbilar till verket vilket ger 200 000 ton avfall per år. I utbyte mot avfallet får kommuninvånarna tillbaka 90 megawatt hetvatten och el som värmer deras bostader och industrier. Och med hjälp av den senaste tekniken för avgasrening kan Filbonaverket stoltsera med utsläpp som ligger på hälften av tillåtna nivåer.
Ett annat exempel på ÖKABs samhällsnyttiga verksamhet är projektet AIM där regionens alla privatvillor fick nya intelligenta fjärrvärmemätare. Uppdraget att organisera och genomföra totalt 12 000 mätarbyten tillföll Hydrostandard Mätteknik. Projektet startade 2020 och avslutades planenligt vid det senaste årsskiftet.
För att få veta lite mer om projekt AIM och Hydrostandards insats ringde nyhetsbrevet upp den ansvarige projektledaren hos ÖKAB, Anders Persson.
– Ni bytte alltså ut 12 000 mätare för fjärrvärme i era privatvillor. Varför?
– De hade passerat sin tekniska livslängd. Och när vi då ändå gjorde den här stora investeringen satsade vi på en teknik som är framtidssäker, dvs som ska hålla i 10-15 år. Vi var faktiskt först i Sverige med att välja en lösning som heter NB-IOT. Det är en mycket elegant kommunikationslösning som innebär att mätarna pratar hem mätvärden till systemet via det befintliga mobilnätet. Därigenom slipper vi alltså att bygga ett separat nät.
– Det praktiska arbetet utfördes av Hydrostandard som blev klara vid årsskiftet. Varför valde ni dem?
– Det var en sedvanlig upphandling men med mycket tuffa krav från vår sida. Först och främst skulle det vara ett helhetsåtagande där entreprenören även skulle ansvara för alla kundbokningar. Det är en komplex historia. Det var också viktigt med social kompetens eftersom montörerna som möter ÖKABs kunder kommer att uppfattas som representanter för oss. Och som lök på laxen hade vi covidtider. Sammantaget konstaterade vi att inte många entreprenörer uppfyllde de kraven, men Hydrostandard gjorde det.
– Hur blir då slutbetyget för Hydrostandards insats?
– De har inte bara gjort ett väldigt bra jobb – resultatet överträffade våra förväntningar. För när allt var klart hade vi en handfull klagomål på 12 000 mätarbyten, och de klagomålen kan ju ha alla möjliga orsaker. Det var ett stort och viktigt projekt som gick väldigt smärtfritt, och där har vi en del att jämföra med, för vi har gjort stora projekt tidigare.